דבר ראש הישיבה

 

ראש ישיבה

 

 

 

ראש הישיבה
ומנהל חטיבה
הרב רפאל ב
ובליל

 

 

 

 

 

"כחיצים ביד גיבור כן בני הנעורים" (תהילים קכז, ד)
דוד המלך, ברוח קודשו, מאפיין את בני הנעורים באמצעות החץ והגבורה. החץ מבטא את המהירות, הזריזות, החדות ולעיתים אף הפזיזות והגבורה את העצמה והיכולת. שני האלמנטים הללו עשויים לסתור אחד את השני או לחלופין להשלימם.

יעקב אבינו מוכיח את ראובן על פזיזותו – "פחז כמים אל תותר" מה שהביא לאיבוד הבכורה, למרות הגבורה הרבה. לעומת זאת אברהם אבינו מצרף לגבורת העקידה את ההשכמה לדבר מצווהו 'חבש את חמורו' – בעצמו.

הפזיזות והגבורה כמו האש, חרב פיפיות, האש יכולה לחמם ולבשל, אך גם לשרוף.

אומנות החינוך שייכת לאיזונים עדינים בין כוחות מגוונים, שאיפות שונות ומאוויים סותרים.

גיל ההתבגרות הוא שלב מכונן בבניית אישיותו של הנער ועלינו להיות יצירתיים בבניינו.

 

"תורה" – מהי?
"אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת ה' אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית ה' כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם ה' וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ".
שואל רבי שמחה בונם מפשיסחה: "כפילות לשונו של דוד מדוע, גם "אחת שאלתי" וגם "אותה אבקש", וכי מה היה נגרע הפסוק אילו היה כתוב: 'אחת שאלתי מאת ה', שבתי בבית ה"?

עונה הרב: אחת היא שאלתו של דוד; בכל מקום שאהיה, ובכל דבר שאתעסק בו, יהי רצון מלפניך שאזכה כל ימי חיי להיות מבקש לשבת בבית ה'.
אף אנו בישיבת "תורה ומדע", מבקשים לטעת בלב תלמידנו ובנו, אהבת לימוד התורה, וחיבוב מצוותיה, כך שאהבה זו תלווה אותנו לכל מקום שנלך ובכל מה שנעשה. גם בשעה שנהיה עסוקים בכל דבר מעשה של תיקון ושכלול חיי עולם, יהיו הגעגועים לעונג שבעיסוק בתורה וקיום המצוות, לנגדנו תמיד, נר לרגלנו ואור לנתיבתנו.

"מדע" – מהו?
"וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ: כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה".
מסביר הרב קוק על פי הר"ן בדרושיו: "ואמרת בלבבך" איננה אזהרה, אלא ציווי – חובה אמונית היא להכיר בכך שבורא עולם נטע בך כוחות חיים לפעול בהם טוב בעולם.
אף אנו נאמר: חייב אתה להיות מודע לכוחותיך, חייב אתה להבין את עוצמת ידיך, כי נוצרת על מנת לעשות הרבה "חיל", לבנות ולנטוע, לתקן את העולם ולשכללו, לחזק את כל מערכות החיים כאן במדינתנו, ובפרט בזמן גאולתנו זו, במיטב כישוריך ובמיצוי יכולותיך המצוינות – למד מדע וחקור את רזי הטבע! למד ידיך את סודות הטכנולוגיה! כי כך תוכל "לעשות חיל".

עם זאת וחלק מהותי מציווי זה מחויב אתה לזכור "אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ, כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל" – לעולם את תשכח תוך עשייתך המרובה, תוך כדי השימוש בכוחותיך המצוינים וקטיפת פירות ההצלחה, כי את כל כוחותיך קיבלת מה' אלוקיך במתנת חינם.

תורה ומדע, נשמה וגוף, שמיים וארץ.